Metody pracy
Słuchając chóru Alla Polacca nie trudno przekonać się, że dzieci potrafią tworzyć wspaniałą muzykę. Muzyka, ze swojej strony, „odwdzięcza się” im wspaniale rozwijając dziecięcą wrażliwość, wyobraźnię i poczucie estetyki. To przykład doskonałego kręgu wzajemnego, pozytywnego oddziaływania.
Muzyka działa terapeutycznie, co zostało udokumentowane przez liczne badania medyczne. Muzyka zwiększa poczucie bezpieczeństwa, redukuje lęki, rozładowuje zablokowane emocje i napięcia. Usprawnia funkcje percepcyjno-motoryczne, poprawia koordynację, motywuje do aktywności poznawczej i ruchowej. Uczy koncentracji uwagi, panowania nad emocjami. Pozytywnie wpływa na uczenie się i zapamiętywanie, podnosi samoocenę.
Wspólne śpiewanie w chórze z kolei uczy współpracy. Buduje poczucie wspólnoty i odpowiedzialności. Pokazuje, że aby osiągnąć zamierzony efekt, konieczne są ćwiczenia i próby - równie fascynujące, co sam występ przed publicznością. Ten zaś sprawia, że zwłaszcza nieśmiałe dzieci nabierają pewności siebie. Zwłaszcza gdy dostaną gromkie, zasłużone brawa.
Anna Bednarska o swojej metodzie nauczania:
Moja metoda nauczania dzieci śpiewu, opiera się na osobistych doświadczeniach jakie przekazała mi Ute Niss - profesor śpiewu, która nauczała według tradycji śpiewu Paula Lohmana i Franziski Martienssen-Lohmann, słynnych niemieckich pedagogów i autorów wielu podręczników o śpiewie.
Śpiewając, dzieci chętnie wzorują się na swoich piosenkarskich idolach, których emisja głosu nie jest odpowiednia do naśladowania przez dzieci. Dominuje w niej często krzyk i nadmierne, siłowe wykorzystanie głosu. Takie naśladownictwo bywa zgubne dla zupełnie odmiennego, naturalnego głosu dziecięcego. Ciągłe śpiewanie niskich lub bardzo wysokich dźwięków, które są prowadzone z niekontrolowaną siłą, może spowodować zmiany fizjologiczne głosu, a nieodpowiednie ćwiczenie może doprowadzić głos do ruiny. Dlatego tak ważny jest dobry wzór do naśladowania, nauczyciel-pedagog, który zna się na prowadzeniu głosów dziecięcych.
Dzieci, które od najmłodszych lat prawidłowo śpiewają, rozwijają w sobie zdolność do naturalnego, bezwysiłkowego wydobywania czystego dźwięku. Mając tego świadomość, zwracam szczególną uwagę, by dzieci nie wykorzystywały zbyt wielkiego napięcia mięśni podczas śpiewania i nie śpiewały w skali, która jest dla nich za niska.
W chórze Alla Polacca może śpiewać każde dziecko, które czerpie radość ze wspólnego śpiewania i jest gotowe rozwijać swoje umiejętności. Uczymy dzieci jak naturalnie wydobywać głos, jak panować nad stresem i tremą oraz dodajemy im odwagi do samodzielnej prezentacji. Pracujemy nad prowadzeniem oddechu, jasną, klarowną artykulacją, czystością i precyzją intonacji. Oprócz kształcenia wokalnego, uczymy dzieci współpracy w grupie, wzajemnego słuchania, koncentracji oraz dbamy o budowanie trwałych, przyjaznych relacji między chórzystami.
Anna Bednarska, Dyrygent chóru Alla Polacca