Alla Polacca - chór dziecięcy i młodzieżowy przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej

Anna Bednarska

Anna Bednarska

Doktor sztuk muzycznych, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury prof. Bogdana Goli (dyplom w1996 r.) oraz śpiewu solowego w Musikhochschüle Lübeck w klasie prof. Ute Niss (dyplom w 2006 r.). Przez kilkanaście lat była związana z chórem Alla Polacca, w którym śpiewała jako chórzystka i solistka. Następnie współpracowała z Warszawskim Chórem Chłopięcym jako nauczyciel emisji głosu i solistka.

Brała udział w wykonaniu licznych dzieł oratoryjno-kantatowych na scenach Filharmonii Narodowej i Teatru Wielkiego w Warszawie. Koncertowała również w Holandii, Szwajcarii, Norwegii, we Włoszech i w Niemczech. Współpracowała z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Warsaw Chamber Orchestra, Kristiansand Kammerorkester, Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna i Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury. Posiada w swoim dorobku nagrania płytowe i radiowe. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Barbarę Schlick, Ingrid Kremling, Jadwigę Rappe, Esther de Bros.

Uczestniczyła w seminariach, warsztatach i konferencjach dla dyrygentów chóralnych prowadzonych w Polsce i za granicą, które prowadzili m. in.: Philip Lawson, Andreas Mohr, Thomas Holland-Moritz, Christiane Wieblitz, Krzysztof Szydzisz, Elżbieta Tworkowska, Alicja Szeluga, Eilir Owen Griffiths, Marek Gandecki, Agnieszka Franków-Żelazny, Frode Fjellheim, Jim Daus Hjernøe, Astrid Vang-Pedersen, Tove Ramlo-Ystad, Grete Pedersen i Yuval WeinbergW 1996 r. założyła chór mieszany Polskiej Misji Katolickiej w Hamburgu z którym występowała do 2006 r. W tym czasie była równocześnie dyrygentką dwóch chórów żeńskich. W latach 2006 - 2012 pełniła funkcję dyrygenta chóru Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. J. Kiepury w Warszawie. Przygotowała takie spektakle jak: Zemsta Nietoperza w reż. W. Ochmana, Wesoła Wdówka w reż. A. Strzeleckiego, Hrabina Marica w reż. M. Mészáros.

W 2015 r. została dyrektorem artystycznym chóru Alla Polacca działającym przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, z którym zdobyła szereg nagród na konkursach polskich i międzynarodowych: Grand Prix XIX Festiwalu Chóralnego Cantio Lodziensis (2016 r.), dwa Złote Dyplomy na 52. Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach (2017 r.), I i II Miejsce na IX Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Cracovia Cantans”(2018 r.), dwa III miejsca na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Llangollen International Eisteddfod (2019 r.), I Miejsce na Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis (2019 r.), I Miejsce na VIII Międzynarodowym Konkursie „Syberiada”.

Brała udział w specjalistycznych kursach oddechowych: kurs „Der Erfahrbare Atem” w Ilse-Middendorf- Institute w Berlinie oraz „Atem-Tonus-Ton”z Norbertem Fallerem w Wiedniu. W 2020 roku uczestniczyła w warsztatach „OSTEOPATHIC MANAGEMENT OF MUSCLE TENSION DYSPHONIA AND ASSOCIATED SYMPTOMS” w Deutsche Stimmklinik w Hamburgu, prowadzonych przez Jacoba Liebermana.

Jest asystentem na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Rytmiki i Tańca UMFC w Warszawie, a od 2019 r. pełni również funkcję II dyrygenta Chóru Mieszanego UMFC. Przygotowała chór mieszany UMFC do opery „Cavalleria Rusticana” Pietro Mascagniego, którą poprowadził w listopadzie 2019 r. dyrygent Massimiliano Caldi.

Regularnie współpracuje z Działem Edukacji Teatru Wielkiego Opery Narodowej. W 2015 r. była konsultantem wokalnym w spektaklu operowym „Rozterki miłosne według Krakowiaków i Górali’’, w 2017 r. przygotowała chór mieszany do spektaklu „Sen nocy letniej”, a w 2019 r. do przedstawienia edukacyjnego „I love Moniuszko”. Od 2018 roku prowadzi w TWON warsztaty wokalne „Warsztaty 25+” dla amatorów, oparte na swoim autorskim programie nauczania. Prowadzi również wykłady o chórze na Uniwersytecie Wiedzy Operowej. Bierze udział jako prelegentka na Uczelniach Muzycznych w Polsce, współpracując z NFM/Akademią Śpiewająca Polska we Wrocławiu.

Jest pomysłodawczynią Projektu Edukacyjno- Muzycznego dla dzieci i młodzieży „Z muzyką przez Świat". Pierwszy koncert z tego cyklu pod nazwą „Dźwięki Afryki" został zrealizowany w Teatrze Wielkim Operze Narodowej i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnie przygotowała i poprowadziła interaktywny Koncert Chanukowy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Dla Ambasady Japonii poprowadziła koncerty z pieśniami japońskimi a dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych przygotowała specjalny koncert w ramach Partnerstwa Wschodniego z pieśniami pochodzącymi z: Azejberdżanu, Armenii, Gruzji, Mołdawii, Białorusi i Ukrainy. Jest regularnie zapraszana przez Najwyższy Sąd Administracyjny, gdzie prezentuje polską muzykę chóralną zarówno jako dyrygent, jak i solistka.

W 2017 r. koncertowała z orkiestrą Sinfonia Varsovia, wykonując fragmenty z „Songs of Sanctuary” Karla Jenkinsa. Wykonała również premierowo utwór „Just” Dawida Langa z filmu „Youth” Paola Sorrentino.

W 2019 r. z okazji 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, przygotowała specjalny program składający się z 12 pieśni w opracowaniach Andrzeja Żylisa, z którymi wystąpiła w Ratuszu w Legionowie, Najwyższym Sądzie Administracyjnym, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Promie Kultury na Saskiej Kępie, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w Anglii oraz w Sejmie i Senacie Rzeczypospolitej Polskiej.










Zdjęcia z prób i koncertów chóru Alla Polacca pod dyrekcją Anny Bednarskiej: Grzegorz Snioch, Paweł Kosicki, Andrzej Gregorczyk.