Anna Bednarska
Ad. dr. Anna Bednarska ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogdana Goli (dyrygentura chóralna) oraz Musikhochschule Lübeck (śpiew solowy). Pod kierunkiem prof. Ute Niss studiowała metody słynnej szkoły wokalnej Franziski Martienssen-Lohmann, opartej na nauczaniu śpiewaka i pedagoga Manuela Garcii.
Przez kilkanaście lat była związana z chórem Alla Polacca, w którym śpiewała jako chórzystka i solistka. Następnie współpracowała z Warszawskim Chórem Chłopięcym jako nauczyciel emisji głosu i solistka.
Brała udział w wykonaniu licznych dzieł oratoryjno-kantatowych na scenach Filharmonii Narodowej i Teatru Wielkiego w Warszawie. Koncertowała również w Holandii, Szwajcarii, Norwegii, we Włoszech i w Niemczech. Współpracowała z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Warsaw Chamber Orchestra, Kristiansand Kammerorkester, Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna i Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury. Posiada w swoim dorobku nagrania płytowe i radiowe. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Barbarę Schlick, Ingrid Kremling, Jadwigę Rappe, Esther de Bros.
Uczestniczyła w wokalnych kursach mistrzowskich z Barbarą Schlick, Ingrid Kremling, Jadwigą Rappé oraz Esther de Bros oraz w licznych seminariach, warsztatach i konferencjach dla dyrygentów chóralnych prowadzonych przez wybitnych specjalistów, takich jak Philip Lawson, Andreas Mohr, Thomas Holland-Moritz, Christiane Wieblitz, Frode Fjellheim, Jim Daus Hjernøe, Tove Ramlo-Ystad, Grete Pedersen, Yuval Weinberg i Basilio Astulez. Brała udział w specjalistycznych kursach oddechowych w Middendorf Institute for Breathexperience w Berlinie, Atem-Tonus-Ton w Wiedniu i Medical Voice Center w Hamburgu. W 2020 roku uczestniczyła w warsztatach „OSTEOPATHIC MANAGEMENT OF MUSCLE TENSION DYSPHONIA AND ASSOCIATED SYMPTOMS” w Deutsche Stimmklinik w Hamburgu, prowadzonych przez Jacoba Liebermana. W 2021 roku ukończyła 4-miesięczny kurs ,,Breathing and the Voice" w The Dimon Institute w Nowym Yorku.
Wykonywała jako solistka dzieła oratoryjno-kantatowe na prestiżowych scenach w Polsce (Filharmonia Narodowa, Teatr Wielki Opera Narodowa), w Holandii, Szwajcarii, Norwegii, Niemczech i we Włoszech występując m.in. z orkiestrą Filharmonii Narodowej, Warsaw Chamber Orchestra, Kristiansand Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna i Orkiestrą Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury. Posiada w swoim dorobku nagrania płytowe i radiowe Nelsonmesse i Theresienmesse Josepha Haydna, Litanii Ostrobramskich Stanisława Moniuszki oraz Miserere Johanna Adolpha Hassego.
W 1996 r. założyła Chór Polskiej Misji Katolickiej w Hamburgu. Równocześnie w latach 1996-2006 prowadziła dwa chóry żeńskie: Eilbeker Frauenchor i Frauenchor Tremsbüttel-Sattenfelde. W latach 2006-2012 pracowała na stanowisku dyrygenta chóru Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie. Przygotowała chór do Zemsty nietoperza, Wesołej wdówki, Księżniczki czardasza i Hrabina Maricy. W 2012 r. rozpoczęła współpracę z chórem dziecięco-młodzieżowym Alla Polacca, a po trzech latach objęła funkcję dyrektorki artystycznej chóru. Zrealizowała wiele muzycznych projektów i edukacyjnych koncertów dla starszych i młodszych słuchaczy prezentując z chórem Alla Polacca repertuar z różnych stron świata: koncert ,,Dźwięki Afryki”, interaktywny koncert Chanukowy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, koncert z tradycyjnymi pieśniami japońskimi dla Ambasady Japonii, koncert utworów z Azerbejdżanu, Armenii, Gruzji, Mołdawii, Białorusi i Ukrainy dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W 2017 r. dyrygując słynną orkiestrą Sinfonia Varsovia przygotowała koncert współczesnej muzyki chóralnej Młodość ma głos, podczas którego wykonała fragmenty Songs of Sanctuary Karla Jenkinsa oraz utwór ,,Just” D. Langa. W Roku Moniuszkowskim (2019) wystąpiła z serią koncertów wokalno-instrumentalnych z pieśniami Stanisława Moniuszki, które zaprezentowała w kraju (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, Teatr Wielki Opera Narodowa, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej), w Walii i Norwegii. Podczas premierowego koncertu ,,Moniuszko Inaczej” z chórem wystąpiła gościnnie Monika Borzym. W grudniu 2022 roku odbyła tournée po Izraelu, śpiewając m.in. w Jerozolimie, Nazarecie i Betlejem. Podczas koncertu ,,Pastorałka dla pokoju”, który odbył się w Wigilię Bożego Narodzenia w sali koncertowej Centrum Pokoju w Betlejem, zaprezentowała międzynarodowej publiczności kolędy i pastorałki z różnych stron świata. W styczniu 2023 roku Telewizja Polska wyemitowała reportaż ,,Pastorałka dla pokoju” z podróży chóru Alla Polacca do Izraela. W marcu 2024 razem z Chórem Alla Polacca wzięła udział w warsztatach z Johnem Rutterem zorganizowanych w Auditorium del Carmine w Parmie we Włoszech.
Anna Bednarska jest związana z Wydziałem Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Rytmiki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wykłada metodykę prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, śpiew solowy, emisję głosu i dyrygenturę, pracuje również z Chórem Mieszanym oraz Chórem Żeńskim. Przygotowała chór mieszany do wykonania koncertowego opery Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego pod dyr. Massimiliano Caldiego i Stabat Mater Karola Szymanowskiego pod dyr. Alexandra Dumali.
Od 2018 r. współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako kierownik i dyrygent projektu Warsztaty Wokalne 25+. Regularnie prowadzi wykłady dla dzieci i dorosłych na Uniwersytecie Wiedzy Operowej. Przygotowała chóry do spektakli Rozterki miłosne według Krakowiaków i Górali (2016), Sen Nocy Letniej (2017) i I love Moniuszko (2019). Anna Bednarska współpracowała z Narodowym Forum Muzyki i Narodowym Centrum Kultury przygotowując filmy dotyczące samodzielnego rozśpiewania oraz cykl filmów p.t. Dzieci śpiewają z Alla Polacca z ćwiczeniami i piosenkami dla najmłodszych. Wzięła udział w I Ogólnopolskim Webinarze Chórmistrzowskim Akademii Chóralnej Narodowego Forum Muzyki, opowiadając o wieloaspektowym podejściu do śpiewu w pracy dyrygenta chóru. W 2022 r. została zaproszona do poprowadzenia rozśpiewania i warsztatów interpretacyjnych utworu Andrzeja Koszewskiego podczas Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu. Wystąpiła również z wykładem o terapeutycznej roli śpiewu i warsztatami wokalnymi podczas 19 Dni Edukacji Muzycznej Państwowego Wydawnictwa Muzycznego.
Pod kierunkiem Anny Bednarskiej Chór Alla Polacca zdobywa najwyższe nagrody na festiwalach chóralnych w Polsce i za granicą: Grand Prix XIX Łódzkiego Festiwalu Chóralnego Cantio Lodziensis (2016), dwa Złote Dyplomy na 52. Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Cracovia Cantans (2018), dwa III miejsca na Llangollen International Musical Eisteddfod (2019), I miejsce na XXII Łódzkim Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis (2019), I miejsce na VIII Międzynarodowym Festiwalu Syberiada (2019), I miejsce na 33. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii (2021) oraz 1 miejsce na Grieg International Choir Festival (2022). Jednym z ostatnich osiągnięć chóru jest zdobycie nagrody Grand Prix VII Międzynarodowego Konkursu Chóralnego Cantu Gaudeamus w Białymstoku. Oprócz tego chór otrzymał I Miejsce - Złoty Dyplom w kategorii Muzyka współczesna, Nagrodę Specjalną - Puchar Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej za Kulturę Brzmienia oraz Nagrodę Uznania Jury Studentów Kierunku Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuki Muzycznej UMFC Filii w Białymstoku (grudzień 2023).
Zdjęcia z prób i koncertów chóru Alla Polacca pod dyrekcją Anny Bednarskiej: Grzegorz Snioch, Paweł Kosicki, Andrzej Gregorczyk.